Svojou tvorbou skúma vnútornú krajinu bytia
„Prezentáciu diel Martiny Bégerovej by som zhrnula i do tejto formulácie „vnútorná krajina bytia“, v ktorej pretavuje, tlmočí sny, myšlienky, spomienky, každodenné zážitky, stretnutia a rozhovory, v ktorých analyzuje pozitíva i negatíva komunikácie. Sen poskytuje autorke takmer bezmedznú plochu výtvarnej pôsobnosti, v ktorej sa môže nenútene snúbiť obyčajné s krajne zvláštnym až mystickým, kde kypí fantázia, originalita a reálne sa prelína s nereálnym. V autorkiných dielach prevládajú štylizované figúry v éterických, priehľadných, takmer efemérnych tónoch svetelných zábleskov na kontrastnom tmavom pozadí. Bégerovej tvorbu možno zaradiť do prúdu neossurealizmu predovšetkým uplatnením psychického automatizmu, sama autorka svoj maliarsky štýl definuje ako „begerizmus“, aby sa vyhla kategorizácii z teórie umenia, vyhýba sa škatuľkovaniu,“ uviedla PhDr. Hučková.
Nitrianska výstava je pre mňa špeciálna záležitosť. Bolo náročné pre menší priestor urobiť výber z tvorby tak, aby bola ukážkou môjho výtvarného prejavu. Vystavených je 33 diel, primárne používam akryl, niektoré detaily sú olej. Maľujem na vysokogramážne plátna natiahnuté na slepom ráme. Používam úplne obyčajné štetce, vodu z vodovodu a svoju dušu napojenú na Zdroj všetkého.
Od detstva som mala jasno, že sa chcem venovať maľovaniu alebo módnemu návrhárstvu. Vzťah ku tvorbe bol plne prítomný v mojom rutinnom živote v rôznych kreatívnych formách. Pri výbere strednej aj vysokej školy som v oboch prípadoch pod vplyvom okolností v rodine upustila zo svojich predstáv. Čiže voľba marketingová komunikácia a reklama boli v mojom srdci kompromisom – aby som eliminovala ekonomický tlak na mamu – samoživiteľku (staršia sestra v tom čase už bola na vysokej škole, tiež v Nitre). Konkrétne tento odbor bol racionálnou voľbou – prijímačky boli dosť širokospektrálne, odporučený zborník som vedela naspamäť. Na prijímacích skúškach však bola aj praktická časť – vizuálna tvorba, psychologické testy a tiež merali logiku záujemcov. Skončila som druhá zhora spomedzi 500 uchádzačov. Tak to asi bolo znamenie „zhora“, že to bude pozitívny životný kompromis. Vedela som, že mi toto štúdium podľa vyučovaných predmetov poskytne priestor na tvorivosť a súčasne ma pripraví aj „do toho sveta“ – ako sa to hovorilo, veď „nech zo mňa niečo je“… Ach, keď počujem, že rodičia svoje deti tlačia proti ich vôli do rôznych odborov štúdia, je mi smutno. Ono je to podľa mňa úplne naopak. My už na svet prichádzame ako Niekto. A naši sprievodcovia, rodičia, učitelia sú tí, ktorí nám majú pomáhať rozvíjať naše danosti, prednosti, talenty, dary, aby sme ich dokázali zúročiť nielen pre svoj prospech, ale prostredníctvom nich prinášali do spoločnosti kvalitné hodnoty a robili svet radostným miestom.
Osobne som najviac čerpala zo psychológie a sociológie. Čo spätne vyhodnocujem ako limit je, že študentom by veľmi pomohlo už počas štúdia byť v priamom kontakte s praxou. Je prirodzené, že odborní pracovníci katedier majú vedecké ukotvenie, avšak absentuje tam tá „divočina“ zvonku. A v marketingovom prostredí to teda divočina je. Taká, ktorá je lákavá, no má aj svoju daň.
V rámci bakalárskej práce som sa venovala téme vnímania spoločenskej zodpovednosti spotrebiteľmi v podnikaní a tomu, v akej miere ovplyvňuje ich nákupné správanie. V tom čase bolo na Slovensku len zopár firiem, ktoré to mali ukotvené aj vo svojej firemnej kultúre a etickom kódexe. To som niesla so sebou ďalej a aktívne iniciovala niekoľko projektov u zamestnávateľa, aby sme robili CSR (Corporate social responsibility) aktivity. Vraj sa držia doposiaľ, čo ma teší. Hmotný svet je úžasný, ten mimohmotný si vezieme so sebou na druhý svet… Na smrteľnej posteli nám preblesnú hlavou všetky situácie, ktoré pohli naším srdcom. V širokej škále príjemnosti. Ja sa rada orientujem na tie pozitívne a výživné pre dušu.
Už počas doktorandúry som začala pracovať v lokálnej nitrianskej reklamke. Po ukončení štúdia má láska zaviala do Bratislavy, kde som si cez Profesiu našla prácu v rádiu ako marketingový manažér. Súčasne som tvorila kreatívne koncepty súťaží v éteri. Keď rádio kúpila iná finančná skupina, nechali nás zopár ešte urobiť relaunch značky rádia plus pripraviť marketingovú stratégiu pre ďalšie dve, ktoré v rovnakom čase vzali pod seba. Na druhý deň po oficiálnom uvedení vynoveného rádia nám dali podpísať výpoveď. V rovnaký deň bol na moje miesto dosadený iný pán. Prišiel v teplákoch a išla z neho neprirodzená sebaistota a nízka pokora. Môj nový šéf v rádiu mal slzu na kraji, ale asi po dvoch rokoch, keď mi dal ponuku pracovať opäť v rádiu, mi na neformálnom stretnutí povedal, že to urobiť musel… Medzitým si ma pôvodný šéf z rádia stiahol do ďalšieho projektu. Mali sme excelentnú pracovnú chémiu. Ja som sa bránila, lebo som vedela, že v poisťovni skrátka vyhyniem. Aj som upozornila, že to nebude nadlho. Aj sa stalo, po necelých dvoch rokoch som ušla do Rwandy ako dobrovoľníčka na 4 mesiace. Po návrate som poskytovala marketingové poradenstvo zopár klientom. Tam sa udiali nejaké vesmírne prepojenia a dostala som ponuku robiť v japonskom korporáte ako brand manažér pre konkrétnu svetovú značku cigariet. Presne v rovnakom čase, ako som bola pred podpisom zmluvy do rádia, ako som už spomínala. Avšak podmienky a benefity korporátu boli bezkonkurenčné. Nechala som sa zvábiť ako veverička na lieskovce. A veď aj boli chutné, ale na výživu nám treba aj iné zdroje energie. Chvíľku mi trvalo, kým nastala heuréka. To bolo profesne 30 kvalitných, empíriou pretkaných mesiacov, za ktoré sa hlboko v duši cítim vďačná. Taká škola života.
Tvorila som stále po večeroch, nociach popri formálnej práci v rámci psychohygieny a potreby vyjadrovať svoje prežívanie. Často to bolo tak, že keď som odišla z officu, zaparkovala som auto a rovno šla do obľúbenej putiky na pohár červeného, pri ktorom vznikala väčšina realizovaných kampaní. Bol to tiež tvorivý proces, len som ho musela ukotviť aj odborne. Pri voľnej tvorbe sa mi páči to, že nič nemusím a všetko môžem a že je to tak v poriadku. Keď vnášame pozornosť a energiu do niečoho, čo nám prináša radosť a komfort, potom na čo si dávať nejaké hranice? Tie sú dané, ako aj v ostatnom živote, jedine tým, aby som ostávala v súlade so svojím vnútorným hodnotovým pilierom a rešpektovala všeobecné vesmírne zákony. Skratka – vždy s čistým zámerom.
Často sa stretávam z veľmi podobnou stereotypnou predstavou okolia o tom, ako taký život umelca funguje. Aj keď sú isto takí, ktorí celé dni spia a po nociach maľujú pri víne, v mojom prípade je to inak. Disciplína je môj výborný návyk z predošlého pôsobenia a pomáha mi spĺňať svoje plány. Alkohol odkláňa dušu a tvoriť bez duše je mi cudzie. Ten si spájam výhradne s tancom a zábavou. A počas tanca by sa predsa ťažko maľovalo.
Foto: Mgr. Dušan Nevín, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre